Krónikus kismedencei fájdalom

Legalább 6 hónapja fáj az alhasa, orvosról orvosra jár, de senki nem talált semmit? Úgy érzi, hogy emiatt Ön különlegesen peches páciens? Gasztroenterológus küldi nőgyógyászhoz, aki továbbküldi urológushoz, majd a végén azt mondják, hogy pszichés eredetű a fájdalma? Egyáltalán nincs egyedül, mert ezen gyakori panasz mögött az esetek kb. felében nem találunk klasszikus magyarázatot. A mechanikus szemlélet szerint szervi eltéréseket kell keresnünk ezen fájdalomszindróma hátterében,de egyre jobban kezdjük megérteni, hogy a helyzet korántsem ennyire mechanikus és egyszerű, hiszen, lehet, hogy önmagában a fájdalom az alapbetegség és nincs a hátterében szervi elváltozás. A fájdalom végső soron az agyban keletkezik, ezért ezekben az esetekben a krónikus  fájdalom ördögi körét a központi idegrendszer befolyásolásával lehet elérni. Pácienseim jelentős részét képezik az endometriózisos betegek, célzottan keresve megtalálhatjuk ezt az okot olyan betegekben is, akiknél korábban már kizárták az endometriózis jelenlétét. A betegek másik részében a kismedencei izmok működésének rendellenességét fedezzük fel és megpróbáljuk ezt az eltérést kezelni. A harmadik csoportba tartozik azon betegcsoport, akiknél ténylegesen semmi eltérést nem találtunk, ilyenkor úgy értékeljük, hogy ördögi körben önmagát fenntartó krónikus fájdalomkör alakult ki a központi idegrendszerben, így megpróbálhatjuk az idegrendszerre ható gyógyszerekkel megszüntetni ezt az állapotot. Érdemes azzal tisztában lenni, hogy az endometriózis alapú fájdalmat kivéve általában hosszú út vezet a gyógyulásig és vannak páciensek, akiknél teljes fájdalommentességet nem sikerül elérni. Az endometriózis eredetű fájdalmat viszont nagy sikerrel tudjuk gyorsan gyógyítani, a kiváltó ok megszüntetésével.